top of page

Seoul 3

Tijdens mijn derde bezoek aan Seoul had ik twee dagen de tijd om op pad te gaan. Toen ik de eerste ochtend de gordijnen opende, zag ik dat de weersvoorspelling helaas correct was. Een grijze regenachtige lucht en harde wind beloofde niet veel goeds. Niet echt lekker weer om een paar uur met mijn camera in de hand over straat te lopen, dus ik moest wat anders verzinnen.

Na het ontbijt zocht ik op internet een alternatief om te fotograferen en al snel kwam ik iets tegen, dat me erg aansprak. Op Google Maps zag ik dat dit object vlakbij het vliegveld lag. En omdat de terminals op het vliegveld van Seoul erg modern en strak vormgegeven zijn, zou ik daar misschien ook nog wel wat foto's kunnen maken. Ik zou er in ieder geval geen last hebben van het slechte weer.

Na twee keer overstappen en bijna anderhalf uur met de metro onderweg te zijn geweest, stapte ik uit op het vliegveld. Na daar een uurtje rondgelopen te lopen, had ik wel wat foto's gemaakt, maar de enige foto die ik uiteindelijk het bewaren waard vond, zie je hieronder.

Ondertussen was het overigens wel droog geworden, dus tijd om op zoek te gaan naar de locatie die ik op internet had gezien. Na een dik half uur had ik het gevonden en het stelde niet teleur. Maar ondanks de mooie vorm en kleur wilde ik wel een passerend persoon in de compositie hebben en dat viel toch flink tegen. Ofschoon er naast dat object een winkelcentrum lag, zag ik bijna niemand langskomen. Na ruim een uur wachten had ik een aantal foto's genomen, waar wel wat geschikts tussen zou moeten zitten. Onderstaande twee foto's spreken me het meeste aan.

Verkleumd van de harde, koude wind dook ik vervolgens dat winkelcentrum in. Meteen zag ik een soort kleurrijke neon-passage die schreeuwde om een foto.

Nadat ik daar een tijdje rondgelopen had en weer wat opgewarmd was, liep ik terug naar het vliegveld. Ongeveer halverwege kwam ik langs het Grand Hyatt met een visueel aansprekende lobby. Even kijken of daar iets te fotograferen is. Al snel zag ik een mogelijkheid om van onderaf een lamp bestaande uit hangende glazen bollen eruit te laten zien als geblazen zeepbellen. Een beetje abstract en dromerig.

Van bovenaf zag het geheel er zo uit.

Toen ik weer terug was in de terminal was de bewolking ondertussen wat gebroken, waardoor de laagstaande zon mooi en warm licht naar binnen bracht. Eenmaal bij een roltrap aangekomen zag ik mijn eigen schaduw en leverde dat moment tenslotte nog deze foto op.

De volgende dag was het weer gelukkig een stuk beter, volop zon en weinig wind. Lekker! Ik had de avond ervoor nog wat aansprekende gebouwen in het stadscentrum opgezocht en wilde eens kijken of ik wat van deze architectuur op een mooie manier kon vastleggen.

Ik was nooit eerder met een dergelijk doel op pad geweest, maar aan het einde van de dag ging ik met een tevreden gevoel weer terug naar het hotel. Het is leuk om over straat te lopen en op een totaal andere manier om je heen te kijken. Zoeken naar bijzondere lijnen, patronen, vormen en contrasten in gebouwen is een leuke uitdaging. Uiteindelijk heb ik onderstaande zeven foto's uitgekozen om hier op mijn blog te laten zien. Seoul bedankt en tot een volgende keer!